Förra veckan kom nyheten att ”sällskapsspelet” blir ”Årets julklapp 2023”. I sin motivering skrev researchföretaget HUI, som utser ”Årets julklapp”, att ”i en omvärld präglad av krig, våld och ekonomiska svårigheter” kan sällskapsspelet bli ”en möjlighet att för en stund koppla bort världen utanför och i stället uppleva samvaron med nära och kära. Sällskapsspelen står för trygghet, men också för eskapism och utveckling”, sa Emma Hernell, VD på HUI.

Hon fick medhåll av Benjamin Hartmann, som forskar kring marknadsföring och konsumtionskultur på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och som tyckte att valet var bra.

– Framför allt är sällskapsspel något som man gör tillsammans, med vänner och familj. Det här är något som framhäver gemenskap och den tid man spenderar tillsammans, sa han till gu.se.

”Här för att stanna”

HUI skrev att intresset för sällskapsspel har vuxit den senaste tiden och att ”populärkulturella fenomen som Queens Gambit och Stranger Things drivit på intresset för såväl brädspel som rollspel”. Dessutom, skrev HUI, används spel allt oftare ”som pedagogiska verktyg i undervisning och forskning” och finns numera ofta ”på många restauranger, barer, caféer, arbetsplatser”. ”Brädspelsboomen är här för att stanna”, konstaterade HUI.

– Det pågår en ständig utveckling av sällskapsspel. Gamla klassiker fortsätter att vara populära samtidigt som produktutveckling gör spelen fygitala, De är både fysiska och digitala och blandar element från klassiska rollspel, brädspel och digitala spel. Ny teknik som till exempel AI bidrar till en fortsatt produktutveckling, sa Emma Hernell, VD på HUI.

Uppfyller kriterierna

Under 2022 uppgick brädspelsförsäljningen globalt till 15 miljarder dollar och förväntas växa med 7 till 11 procent de kommande fem åren, skrev HUI.

På så sätt menade HUI att sällskapsspelen uppfyllde kriterierna för ”Årets julklapp” genom att ”representera den tid vi lever i”; de svarar på behovet av gemenskap och samhörighet i en orolig tid; vara ”en nyhet eller fått ett nyväckt intresse” genom att intresset för sällskapsspel har vuxit de senaste åren och att ”svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter” genom de höga försäljningssiffrorna globalt och den förväntade ökningen under de närmaste fem åren, enligt HUI.

Skyddar hjärnan

Att spela sällskapsspel ger dock inte bara gemenskap, trygghet och glädje. Det är också bra för hjärnan, enligt forskning. Att spela sällskapsspel gör att hjärnan håller sig spänstigare, inte bara nu, utan också ”på äldre da´r”. Det visade artikeln ”Playing board games may help protect thinking skills in old age” från Edinburgh University, vilken kom för några år sedan. Studien visade att människor som spelar sällskapsspel, såsom kortspel och brädspel, hade större mental skärpa senare i livet, såsom bättre resultat på minnes- och tanketester i 70-årsåldern. Började man spela sällskapspel efter 70-årsåldern gjorde det också skillnad, enligt studien. Personer över 70 år som började spela sällskapsspel uppvisade en mindre nedgång i tankeförmåga, särskilt när det gäller minne och snabbtänkthet. Spelandet visade sig på så sätt skydda hjärnan både nu och på lång sikt.

Träning är viktigt

En orsak till sällskapsspelens goda inverkan verkar således vara en kombination av den kognitiva träning som spelandet innebär och att vi samtidigt umgås socialt och upplever gemenskap, vilket hjälper oss såväl mentalt (psykiskt) som fysiskt. Forskning har dock också visat att detta sätt inte räcker för att träna hjärnan. Träning har visat sig vara viktigt om inte viktigare för att skydda hjärnan, inte minst pulshöjande träning. När blodflödet ökar till hjärnan bildas ämnen som är viktiga för hjärnan. Här har forskning visat att den positiva effekten börjar redan fem minuter efter att man tränat. Helst ska man träna sig svettig och flåsig 40-45 minuter per gång tre gånger i veckan, skriver tidningen MåBra. Promenader är också bra för hjärnan, men inte lika bra som pulshöjande aktiviteter. Att vara måttlig med alkohol, äta en sund kost med mycket frukt och grönt är också bra, skriver tidningen.


Årets julklapp 2023: Sällskapsspel

Motivering

”Att samlas med nära och kära och få en välbehövlig paus från verkligheten är något vi söker oss till i svåra tider. Samtidigt växer ny teknik fram som förnyar en traditionell produktkategori. Årets julklapp är en gåva som förenar och skapar samhörighet för svenska folket. Årets julklapp 2023 är sällskapsspelet.”

Fakta: Årets julklapp:

Årets julklapp är branschorganisationen Svensk Handels årliga uppmärksammande av en produkt eller ett fenomen, som representerar samtiden. Julklappen utses av researchföretaget HUI, som ägs av Svensk Handel och presenteras vanligtvis i november inför julhandeln. Årets julklapp de tio senaste åren · 2023: Sällskapsspelet · 2022: Hemstickade plagget · 2021: Evenemangsbiljetten · 2020: Stormköket · 2019: Mobillådan · 2018: Det återvunna plagget · 2017: Elcykeln · 2016: VR-glasögonen · 2015: Robotdammsugaren · 2014: Aktivitetsarmbandet · 2013: Råsaftcentrifugen · 2012: Hörlurarna · 2011: Den färdigpackade matkassen · 2010: Surfplattan · 2009: Spikmattan · 2008: Upplevelsen · 2007: GPS-mottagaren · 2006: Ljudboken · 2005: Ett pokerset · 2004: Den platta TV:n · 2003: Mössan