– Det är en fantastisk seger och glädje, säger Maria Viklund på Barfota Productions, som fått de svenska rättigheterna till filmen.

Biosuccé i USA

Processen med att få filmen visad har pågått under hela våren. Efter att filmen blev en biosuccé i USA kontaktades Maria Viklund av en norrman, som fått de skandinaviska rättigheterna till filmen. Hon sa då att hon gärna hjälper till med att distribuera den. Sedan tidigare hade Maria Viklund och Barfota Productions producerat filmen ”Barfota Rop” om roparväckelsen på 1800-talet och fått den visad på SF Anytime. Hon ville gärna fortsätta med något liknande och antog uppdraget.

– Efter arbetet med ”Barfota Rop” bad jag till Gud att jag skulle få hjälpa fler att komma ut med sin film. Jag har ju lärt mig vilka steg som krävs för att distribuera film i Sverige. Ett steg är till exempel att filmen måste finnas med i Bioguiden. Biograferna väljer bara mellan dessa filmer, berättar hon.

– Det kändes självklart att hjälpa till, säger hon.

“Öppna att ta in den”

Hon kontaktade också Filmstaden, Sveriges största biografkedja, som sa att de var öppna att ta in filmen.

– ”Vad roligt att ni har fått rättigheterna”, sa de, berättar hon.

– Ibland kanske vi som kristna tänker att ingen är intresserad, men biograferna vill ofta ha ett brett utbud och visa det som folk vill se. Dörren är mer öppen än vad vi kristna har trott, säger hon.

Många har också bett för att filmen skulle visas i Sverige.

Hjälp med reklam

Nu behöver Maria Viklund och Barfota Productions, som är ett litet produktionsbolag, hjälp med att göra reklam för filmen. Därför vänder hon sig nu både till kristna privatpersoner och församlingar.

– Man kan sprida information om eventet i sociala medier. Man kan också ladda ner affischer ifrån vår hemsida, Barfota Productions, och sätta upp för att göra reklam för filmen.

Vädjar om hjälp

För att filmen ska få spridning kan församlingar, som har Filmstaden i sin stad eller ort, själva kontakta dem för att få den visad ytterligare en gång. Om Filmstaden inte finns kan man kontakta den biograf som finns och be dem sätta upp den. Vill man som församling visa filmen som en egen visning går det också att ordna. Då kan man kontakta Barfota Productions eller den lokala biografen för att få hjälp, berättar Maria.

– Det är en vädjan till kristenheten, att vi nu hjälps åt att sprida informationen så att många får se filmen – jag tror att den kan bli ett ”wake up call” för både kyrkan i dag och för människor som inte känner Jesus, säger hon.

”Jättestark film”

Hon har själv sett filmen. Hennes bolag, Barfota Productions, håller just nu på att översätta och texta den.

– Det är en jättestark film, ett historiskt skede som skildrar hippierörelsen. Den visar hur skeptiska kyrkan var att ta in de här människorna, men också på den väckelse som blev, när man gjorde det, berättar hon.

– Det är ett budskap till kyrkan om att ta till sig tilltufsade människor. Men också ett budskap till människor som söker och vill finna Jesus. De sökande kommer kunna känna igen sig i filmen. Ett citat i filmen är, när hippiepredikanten Lonnie kommer till pastor Chuck och säger: ”Om du ser på ungdomarna med kärlek, så ser du att de söker efter det som är rätt och riktigt fast på helt fel ställen.” En önskan med filmen är att många ska finna vad de söker när de ser den. Det är en välgjord och berörande film.

Biljetterna släpps snart, redan den 1 september på Filmstadens hemsida.