Johan Åström sa först nej till att köra båten. Men efter att ha funderat och bett över saken kom han på andra tankar. Gud sa till honom: “Det är bra om du gör detta”, och “att det är viktigt att bygga relationer med andra andefyllda kristna”.
Hela projektet har varit omslutet i mycket bön. De har sett Guds ledning i reparationerna av båten och väderförhållandena under resan.
– Hela resan var det storm runt omkring oss, men vi hade vi bra väder, säger Johan Åström.
Skapa hopp om framtiden
Visionen är att båten ska vara ett redskap i Herrens händer. Ett gäng unga grabbar kommer utbildas att bli besättningsmän i en varm miljö av gemenskap och mentorskap. Shekina kommer också finnas tillgänglig för församlingar och kommuner att kunna använda sig av. Många har hört av sig runt om i landet och är intresserade av projektet. Människor har kopplats ihop kring båten.
– Vi vill dra vårt strå till stacken för att samhället ska få hopp om framtiden. Kärnan är att sprida evangelium, säger Anders Antblad som är en av entusiasterna i Shekinas ledning.
“Lukas 10:27” ska tryckas på ett av seglen – ”Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv”.
– Vi vill utmana kristna och ställa frågan: ”Vem är din nästa? Vem kan du hjälpa?”, säger Anders Antblad.
Profetisk hälsning
Möjligheten dök upp att få köpa båten till ett fördelaktigt pris. Anders hade starka band till båten då han tidigare, under lång tid, varit ordförande då hon hette Elida IV, och de hade fått en profetia att de skulle få tillbaka henne.
Men det såg omöjligt ut då det saknades tid, pengar och folk. Det var fredag kväll och Anders bad till Herren – om det var Guds vilja att nu kunna ta över båten skulle någon ringa honom om det nästa dag.
Nästa förmiddag ringde en uppjagad och entusiastisk man till Anders. “Herren väckte mig klockan sex i morse! Vad du än gör, se till att Elida IV kommer till Sverige! Visionen är att det ska vara till välsignelse för ungdomar som kommit på snedden”, sa mannen ivrigt. Anders började skratta.
– Jag har inte tvivlat sedan dess. Även om det sett svårt ut emellanåt, säger Anders.
Flög över Atlanten
Johan Eklöf, Anders Altblads vän och arbetskamrat, blev inbjuden att vara med i ledningen för Shekina en måndagsmorgon sommaren 2024 när han var på ett bönemöte. Han kände tydligt att det var från Gud. Redan nästa dag beställde Johan, Anders och ytterligare en man flygbiljetter till USA för att åka och köpa båten.
Trötta anlände de till den lilla orten Savannah där båten låg. De kom till en småbåtshamn i solnedgången och kunde konstatera att båten behövde mycket kärlek och omvårdnad för att bli i dugligt skick.
– Vi satte igång med liv och lust och jobbade med båten. Vi förstod att vi inte skulle hinna färdigt sommaren 2024, säger Johan Eklöf.
Sedan åkte de tillbaka, sex-sju personer, våren 2025 och arbetade intensivt med båten för att göra den duglig att kunna segla över Atlanten.
– Det har varit många prövningar.
Herren har visat sin omsorg och sitt beskydd längs hela resan. Han har tydligt visat oss att våra relationer i teamet är det viktigaste. Herren kommer välsigna stort. Det kommer hända mycket med båten i Sverige. Shekina är inte ändamålet, utan medlet, säger Johan Eklöf
Visionen föddes
Visionen startade för 24 år sedan då evangelisten Alf Lax fick veta att Elida IV var till salu. Han hade reagerat på att många fritidsgårdar hade slagit igen och hörde av sig till Anders. ”Vi köper henne och gör det till en ungdomsgård”, sa Alf till Anders. Anders skrattade och tänkte på prislappen på båten, kanske 15 - 20 miljoner. ”Allt guld och silver är mitt, säger ju Herren”, svarade Alf.
Anders hade kontakt med en man på Göteborgs kommun och han tog upp frågan om de kunde vara intresserade av att vara med i projektet. Mannen ringde senare upp Anders och sa med en chockad stämma: ”Kommunen går in med 13 miljoner!”.
Kommunen kunde betala större delen men ville att de själva skulle vara med och finansiera båten och projektet.
“Tiden är inte nu”
De samlade 27 personer till ett möte. En man som inte var medbjuden hade kommit med in. Anders presenterade visionen att båten skulle få vara till välsignelse för ungdomar. Mannen ställde sig upp och tog till orda och sa ”Det du säger är från Herren, och det kommer att ske. Men tiden är inte nu.”
– Jag kände märkligt nog en fullständig frid med det han sa, säger Anders.
En annan man i samlingen berättade då att Göteborgs kommun precis hört av sig och meddelat att de drar sig ur projektet, på grund av att det var ett kristet initiativ.
24 år senare har det blivit verklighet och de är trygga med att det är ett Guds projekt.
Växelkursen ändrades
En annan episod ägde rum 2007 när båten skulle säljas av Elida till brittiska Ungdom med Uppgift (UMU). När betalningen planerades ville engelsmännen ha den i pund och Elida ville betala i kronor. När bankfolket kom med avtalet och betalningen skulle genomföras var det av någon märklig anledning skrivet i euro.
De skrev på avtalet och det visade sig att precis den dagen transaktionen genomfördes sköt växelkursen för både pundet och kronan i höjden i förhållande till euron. Det ledde till att UMU tjänade 250 000 kronor och Elida tjänade nästan 400 000 kronor extra på att avtalet var skrivet i euro.
– Det är Guds finger. Dagen efter var kurserna tillbaka på normala värden, säger Anders.
Namnet Shekina betyder ”Gudomlig närvaro”eller ”Guds ljus”på hebreiska. Fartyget har en gedigen historia i tjänst för Guds rike. Hon byggdes 1988 i Göteborg som Elida IV. Senare har UMU i England och en annan ägare haft båten, alla med fokus på att sprida evangelium och bygga Guds rike. Shekina är 33 meter lång och det finns 36 kojplatser.
– Vi vill att Shekina ska vara en del i väckelse på västkusten, säger Anders Antblad.